Celoroční pneumatiky jsou špatným kompromisem

Celoroční pneumatiky jsou špatným kompromisem

Posláno Květen 18th, 2009 od TomHan do Bezpečnost, Novinky ze světa pneu

Švýcarský autoklub (TCS) provádí srovnávací test koncepcí pneumatik:

„Celoroční pneumatiky jsou špatným kompromisem”

Hannover, duben 2009. Švýcarský autoklub (TCS) se ve svém kontroverzním testu blíže zaměřil na jízdní výkon letních, celoročních a zimních pneumatik. Závěr? Celoroční pneumatiky zvyšují spotřebu paliva, rychleji se opotřebovávají a v létě i v zimě se vyznačují delšími brzdnými drahami – a kromě toho jsou výrazně dražší než speciální zimní nebo letní pneumatiky.

Když experti z TCS porovnávali jízdní výkon, zjistili, že za teplého počasí nabízejí letní pneumatiky oproti pneumatikám celoročním značné výhody a totéž platí i v případě zimních pneumatik za chladného počasí. Například vozidlo vybavené letními pneumatikami potřebovalo na suché vozovce k zastavení z rychlosti 100 km/h vzdálenost 38 metrů – přičemž brzdná dráha stejného vozidla vybaveného pneumatikami celoročními byla o 14 metrů delší. „Jaké nebezpečí to představuje? V bodu, v němž vozidlo s letními pneumatikami zastavilo, se vozidlo vybavené celoročními pneumatikami ještě stále pohybovalo zbytkovou rychlostí 52 km/h,” vysvětluje Marcel Bachmann, vedoucí testů pneumatik v TCS.

Testy prováděné na zasněžených vozovkách dopadly podobně – brzdná dráha auta s celoročními pneumatikami byla o 13 metrů delší než u vozu se zimními pneumatikami, přičemž zbytková rychlost byla 22 km/h (toto porovnání platí pro brzdění z rychlosti 40 km/h). Dokonce i testy na mokrých vozovkách odhalily, že celoroční pneumatika má výrazné bezpečnostní vady. Při brzdění z rychlosti 80 km/h za teplého počasí vyžadovala o 7 metrů více než letní pneumatika a za chladného počasí byla její brzdná dráha o 4 metry delší než v případě zimní pneumatiky. I zde byla nebezpečným aspektem zbytková rychlost – tam, kde se vůz s letními pneumatikami zastavil, pohybovalo se auto s celoročními pneumatikami stále ještě rychlostí 31 km/h. A tam, kde zastavila zimní pneumatika, byla rychlost celoroční pneumatiky 24 km/h. Při této rychlosti by v případě kolize utrpěli chodci nebo cyklisté přinejmenším vážná zranění, pokud ne zranění s trvalými následky; pasažéři v autě by pravděpodobně byli zraněni také.

Všem, kteří se honí za výhodnými koupěmi a jsou zklamáni jízdním výkonem, TCS nedoporučuje nákup celoročních pneumatik. Cena sady celoročních pneumatik je totiž výrazně vyšší než cena letních a zimních pneumatik dohromady. Tyto pneumatiky také zvyšují spotřebu paliva zhruba o 5 % a jejich životnost je oproti letním nebo zimním pneumatikám o 10 – 15 % nižší. Odborníci zjistili, že motoristé používající pro každé období ty správné pneumatiky ušetří i přes náklady na každoroční výměnu přibližně 330 eur. Závěr expertů TCS je následující: „Celoroční pneumatiky jsou špatným kompromisem.” Švýcarský autoklub (TCS) v testu nehodnotil jednotlivé pneumatiky, své poznatky založil na nejvyváženějších výrobcích z kategorie letních, zimních a celoročních pneumatik uváděných v běžných testech pneumatik, prováděných švýcarským autoklubem (TCS), německým autoklubem ADAC a rakouským ÖAMTC.